onsdag 20. juli 2011

Du må ikke sitte så trygt i ditt hjem og si: det er sørgelig, stakkars dem!

På nytt rammer en sultkatastrofe Afrika, i alt 10 millioner (!) mennesker er berørt og hele 500 000 barn er i fare for å dø som følge av underernæring. 


Det er kanskje ikke mitt barn, men det er noens barn! 




Det lett å glemme hvordan verden virkelig ser ut, her vi sitter å lurer på om vi gidder å ta kampen mot 3 åringen som har lyst på enda en is. 




Arnulf Øverland sier det så mye bedre: 


Du må ikke sitte så trygt i ditt hjem 
og si: det er sørgelig, stakkars dem!
Du må ikke tåle så inderlig vel 
den urett som ikke rammer deg selv!
Jeg roper med siste pust av min stemme:
Du har ikke love til å gå der å glemme!




Har vi sykepleiere et ekstra ansvar for å ikke glemme?
Jeg mener det, vi sitter på kunnskap om helse og ernæring, om sorg og tap. Vi har en grunntanke om at alle mennesker er likeverdige og har samme krav på mat, vann, skole og helsetjenester. 
Og det gjelder jo ikke bare mine barn, men også dine og Afrika sine!


Røde Kors har startet innsamling til de tørkerammede på Afrikas Horn, hvis du vil bidra har du muligheten her:


Kontonummer: 8200 06 10190
Gavetelefon: 820 44 000 (200 kr)
SMS: HJELP til 2090 (200 kr)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar